PSV probeert 1913 donoren te werven: "Voetbaloverstijgende impact"
Bij PSV draait het natuurlijk boven alles om de resultaten op het veld, maar de club is ook maatschappelijk betrokken. De Eindhovenaren trapten woensdag een campagne af en zet hiermee in op het werven van bloeddonoren.
PSV-bestuurder Marcel Brands erkent het belang van deze kwestie en denkt dat PSV samen met Philips hierin een verschil kan maken. "Voetbaloverstijgende impact", zoals Brands het volgens het Eindhovens Dagblad noemt. Gezondheidstechnologie is tegenwoordig hét speerpunt voor Philips, wat de campagne dus volop steunt. Zaterdag staat er voorafgaand aan PSV-Vitesse ook een speciale truck bij het Philips Stadion.
"We breiden samen met PSV de zoektocht naar donoren uit", zo vertelt topvrouw Sylvia van Es van Philips Nederland. PSV-trainer Ruud van Nistelrooij, voormalig PSV-trainers Guus Hiddink en Ronald Koeman en PSV-spelers Luuk de Jong, Xavi Simons en Noni Madueke zijn ook betrokken bij de campagne. PSV Vrouwen-speelster Esmee Brugts is één van de gezichten van de campagne.
Donoren krijgen naast hun inzet voor het algemeen belang ook iets terug voor de overdracht van hun bloed. "Ze krijgen er inzicht in hun eigen gezondheid voor terug, dankzij onze controles voor bloedveiligheid", aldus bloedbank-directeur Daphne Thijssen-Timmer. Brands is nog altijd trots op de samenwerking tussen PSV en Philips. "PSV is onlosmakelijk met Philips verbonden. Het is bijzonder dat veel bekenden zich achter ons initiatief scharen en zich aan deze campagne hebben verbonden", besluit de bestuurder.