Kan het nieuwe volkslied van PSV TikTok overnemen? Een diepe duik in fancultuur en virale hits

PSV-fans met een grote vlag: 1913
PSV-fans met een grote vlag: 1913 Foto: © Pro Shots

De voetbalwereld is zoveel dichter bij sociale media gekomen. Clubs over de hele wereld rusten nooit op hun lauweren en zijn voortdurend op zoek naar nieuwere manieren voor hun fans, en daar hoort uiteraard ook nieuwe trends bij. Vanaf begin februari 2021 betekende dit dat de korte video-app wereldwijd meer dan 1 miljard actieve gebruikers per maand had [1], van wie velen hebben deelgenomen aan de virale uitdagingen en trends van de app. PSV Eindhoven, een Nederlandse voetbalgrootmacht, komt binnen met hun onlangs gelanceerde anthem in de hoop de fanfanatiekheid te vangen. Maar wordt het een kleedkamerhit of een TikTok-flop? Gedurende dit onderzoek zullen we al deze componenten doornemen die ervoor zorgen dat een volkslied viraal gaat op TikTok, analyseren wat PSV doet met hun socialemediastrategie en tot slot controleren hoe hun fans het platform al gebruiken.

De wetenschap achter de oorworm: waarom gaan liedjes viraal op TikTok?

Er bestaat geen magische formule om een ​​video viraal te laten gaan, maar sommige belangrijke ingrediënten lijken wel goed aan te slaan bij TikTok-gebruikers. Een van de essentiële zaken is 'pakkend'. Einde van de dag is dat er niet. Dit omvat vormen van muzikale kenmerken die waarschijnlijk zullen worden onthouden. Bijvoorbeeld repetitieve melodieën, eenvoudige teksten en een sterke beat [2]. Voeg 'Jerusalema' van Master KG met Nomcebo toe aan de lijst. Deze internationale hit was in 2020 van begin tot eind eigenaar van internet, met meer dan 1,6 miljard views op TikTok. Talloze door gebruikers gegenereerde video's van de dienst werden gevoed door de aanstekelijke en gemakkelijk te volgen danspasjes [3].

Een andere grote is de herkenbaarheid. Teksten die vaker wel dan niet ingaan op gemeenschappelijke ervaringen of gevoelens, vinden meestal heel goed hun doel. Jouw kans om te winnen met de EK poule is een voorbeeld van een herkenbare ervaring die mensen samenbrengt. Voorbeelden hiervan kunnen het beste worden ontleend aan voetballiederen, waarin de nadruk wordt gelegd op clubtrots, aanbidding van de spelers en de kracht van de sport om mensen te verenigen. Een goed gemaakt volkslied kan een strijdkreet voor fans worden en een gevoel van gemeenschap en verbondenheid op een platform als TikTok bevorderen.

Van tribune tot FYP: hoe PSV sociale media inzet

TikTok is voor PSV de voorkeurssite geworden om op een jongere manier in contact te komen met een fanbase die voortdurend generatief is. De club opende een officieel kanaal op TikTok, waar van alles actief wordt gepost, van inhoud achter de schermen tot spelersinterviews en wedstrijdhoogtepunten. Dit past in de huidige tendens: sportclubs maken tegenwoordig steeds meer gebruik van TikTok om hun meer menselijke kant te laten zien en dichter bij hun publiek te komen [4].

Maar hun volkslied komt pas echt tot bloei als PSV op de een of andere manier geïnspireerd wordt om naar voren te leunen en hun door gebruikers gegenereerde inhoud aan te moedigen. De Viking Clap-viering van de IJslandse Nationale Supporter tijdens het EK 2016, bruisend van het daverende Viking Clap-feest. Het gezang, dat langzaam populair werd bij het volk, gaat viraal op sociale media terwijl fans het over de hele wereld uploaden naar hun eigen video's. PSV zou vergelijkbaar succes kunnen behalen met een branded hashtag-uitdaging die zijn fans inspireerde om video's te maken van het zingen van het volkslied en dit uiteraard op te nemen in hun creatieve dansroutine.

Hier wordt het begrijpen van hun fanbase cruciaal.

Maak gebruik van de PSV Fan Community op TikTok

TikTok is het gekozen platform voor jonge fans die op iconische momenten leuke inhoud van de club en haar spelers posten. Wanneer er in deze applicatie naar wordt gezocht, zijn de vaardigheden van de spelers, compilaties van gescoorde doelpunten en populaire muziek te zien aan de hand van veel door fans gemaakte bewerkingen. Deze reeds bestaande passie voor door gebruikers gegenereerde inhoud stelt PSV goed in staat om hun volkslied te gebruiken voor een potentiële virale campagne.

De club kan de nieuwe trends of gemeenschappelijke uitdagingen onder de fans van TikTok ontdekken en, afhankelijk van hun volkslied, deze vanaf dit platform promoten. Dit kunnen populaire danssequenties zijn die op een bepaald moment een trend zijn geweest, waarbij volgers worden aangemoedigd om het volkslied op te nemen bij het maken van hun video. Dit zal er ook voor zorgen dat hun anthem in bereik wordt uitgebreid naar een veel bredere groep mensen door een samenwerking met andere gevestigde Nederlandse TikTok-makers, gevolgd door PSV-fans.

Casestudy: het succesverhaal 'Leven voor het moment' van Borussia Dortmund

PSV zou niet de eerste Europese voetbalclub zijn die een poging waagt tot virale anthemverovering op TikTok. Vorig jaar was het de beurt aan de Duitse Bundesliga-grootmacht Borussia Dortmund, die hun eigen TikTok-single 'Living for the Moment' uitbracht [6]. Om het nummer te helpen verspreiden, sloot de club een contract met een populaire maker op het platform, die ook als influencer fungeerde. Deze samenwerking heeft de club dus echt geholpen, omdat het genoeg gebruikers bereikte om het nummer een uitdaging te geven; de campagne had een doorslaand succes, meer dan 140 miljoen views op het platform. Deze casestudy toont een sociale media-aanpak en een team van influencers die ertoe hebben geleid dat een voetballied een virale status heeft gekregen.

Conclusie: Kan het volkslied van PSV TikTok overnemen?

De tijd zal het leren. Hoe pakkend en misschien wel het meest herkenbaar, het succes van het volkslied zal liggen in hoe goed het op sociale media wordt gepusht. Stel je voor dat ze de TikTok-fanbase zouden kunnen begrijpen en erop zouden kunnen spelen, leuke uitdagingen zouden kunnen creëren en mogelijk enkele influencers zouden kunnen inschakelen. Dat zou een heel krachtige combinatie zijn en de kansen op het volkslied vele malen vergroten. Als het goed wordt gedaan, kan het nieuwe volkslied van PSV heel goed boven de muren van het stadion uitstijgen en uitgroeien tot een oproep over de hele wereld, waardoor fans verder worden verenigd en hun club stevig wordt verankerd in het Nederlandse voetbal en in de digitale omgeving.

Lees meer:
0 reacties