"Al drie jaar voordat Mauro Junior bij ons tekende, kwam hij langs"
Technologie heeft een enorme invloed op het hedendaagse voetbal, zo ook bij PSV. Bij de Salesforce-expo vertelt Ruud van Elk, Head of Sport Science & Analytics bij de Eindhovense club, over de manieren waarop PSV data inzet om prestaties te verbeteren.
Op verschillende gebieden wordt de technologie ingezet om zo goed mogelijke prestaties te behalen. Een voorbeeld hiervan is de individuele ontwikkeling van de spelers. Van elke speler heeft Van Elk een dashboard met allerlei gegevens. "Dit is een samenvatting voor beleidsbepalers, met de resultaten van verschillende testen", vertelt hij. "Hoe snel is hij? Wat is zijn vetpercentage? Wat is zijn beschikbaarheid tijdens wedstrijden en trainingen? Hoe hoog springt hij? Hoe scoort hij op breintesten? Ga zo maar door."
Een soortgelijk dashboard is gebouwd voor het analyseren van potentiële nieuwkomers. Van Elk: "We hebben een variant voor de scouting, die waarschijnlijk wat dieper willen gaan. We hebben ook een variant voor de technisch directeur, met een samenvatting van de belangrijkste punten. Het belangrijkste is dat we snel data kunnen tonen. Het liefst op een manier waarbij de eindgebruiker zelf direct na een training of wedstrijd van de juiste informatie wordt voorzien."
Bij het eerste elftal is het vaak niet mogelijk om spelers eerst door een uitgebreide testbatterij halen, omdat ze al elders onder contract staan. Dat gebeurt wél in de jeugdopleiding. "We testen jaarlijks honderden spelers, vaak al voor ze bij ons komen. Mauro Júnior is daarvan een voorbeeld. Al drie jaar voordat hij bij ons tekende, kwam hij langs. Dan werd hij getest en speelde hij mee met de groep. Op die manier kregen we een compleet beeld voordat hij definitief de overstap maakte."
PSV wint voor 50 (!) keer je inzet!
PSV speelt zaterdag uit bij SC Heerenveen. Wint PSV in Friesland? Bij BetMGM krijg je maar liefst 50 (!) keer je inzet bij een zege van PSV! (nieuwe spelers, 24+)